Deep Purple

  • Marc lemmens

    Onlangs bracht metalicca een cd uit samen met een klassiek orkest. Deep purple bracht zo'n cd uit in 1969. Gitaristen van nu bekende heavy bands luisteren en luisterden naar Ritchie Blackmore. Deep Purple was de eerste hardrockband die afweek van de bekende blues en rock n' roll schema's. Led Zeppelin was een harde bluesband en Black sabbath slaagde er niet in om een blues te spelen en zijn toen maar rare dingen gaan doen. De meest invloedrijke hardrockband heef geen vermelding op de rockpagina, schande. Er is een riff verboden geweest in guitarshops in de VS en dat is Smoke on the water. Bands van Bon Jovi tot en met Dream Theatre of weet ik wie hebben naar deze band geluisterd. Iron maiden had niet bestaan zonder Deep Purple en vooral de lp/cd Rainbow Rising. In Rock uit 1970 was de eerste LP/CD die bestond uit hardrock. Ik weet ook wel waarom DP niet vaak genoemd wordt. Het is iets moeilijker na te spelen en ze zijn nooit zo publiciteitsgeil geweest als de prutsers van Black Sabbath ( een mislukte bluesband wordt een wereldband) en de heavy bekende blues van Led Zeppelin. Ze zijn ook vaker uit een voorprogramma verwijderd (net als Rainbow) omdat ze de hoofdact dreigde te overvleugelen.

    Een schande is het dat Deep Purple er niet bij staat. Als ik kijk in de zoekmachines op Internet krijg ik zo'n 25.000 hits. De helft stelt ook wat voor.

    Luister maar eens naar de tegenwoordige heavy en populaire muziek. ik laat je wel een DP nummer horen wat er veel op lijkt.

    Deep Purple op de Rockpagina.

  • Karin

    Hoi,

    Ik ben zelf nooit zo'n fan geweest van hardrock of iets in die richting, en dat ben ik ook nog steeds niet. Maar dankzij een gitarist als vriend ben ik wel gaan luisteren naar bands als Deep Purple, Led Zeppelin, Rainbow etc. en ik moet toegeven dat ik geloof dat Marc gelijk heeft als hij zegt dat DP ondergewaardeerd is. Als ik puur kijk naar kwaliteit (en dus niet persoonlijke voorkeur) denk ik dat Deep Purple nogal wat hoogstandjes geleverd heeft. Maar ik kan ook niet zeggen dat ik de andere bands echt slecht vind hoor (puur kwalitatief gezien). Mijn persoonlijke smaak wijkt hier in het geheel vanaf, maar vanuit een objectief standpunt, kan ik oprecht zeggen, dat Deep Purple zeker op de Rockpagina thuis hoort.

    Groet,

    Karin

  • Gitaarvriend

    Ik ben die vriend van Karin. Ik speel regelmatig nummers van Deep Purple, Led Zeppelin en Rainbow. Ook andere bands speel ik wel na..Blue Oyster Cult bijvoorbeeld. Metallica heeft een cover gemaakt van Astronomy, van Blue Oyster Cult. Een belachelijk covertje….zo suf dat me debiele kat het beter doet.

    Zelf doe ik het natuurlijk ook beter. Metallica is een commercieel doordacht plannetje dat een concept uitbuit.

    Deep Purple steekt met kop en schouders boven alle hedendaagse rockbands uit.

    Alle muzikanten speelden op topnivo en zijn uitzonderlijk begaafd.

    Zij zijn de grondleggers van een nieuwe stroming in de muziek. ROCK!

    Staat Deep Purple niet op de Rockpagina? Dan is dit een site voor onwetenden en nieuwelingen.

  • John Meijer

    Heb jaren lang muziek gemaakt (70er en begin 80er jaren als prof).

    Heb gedrumd, nooit les gehad en lees geen noten.

    Avond aan avond o.a. met de koptelefoon op en luisteren naar D.P wat live ergens

    in Japan optreedt.

    De speciale bassdrumtechnieken van Ian Paice nadoen, kramp im mijn kuiten,

    wat doet die kerel allemaal met zijn voeten, te gek.

    Dan krijg ik het door en vervolgens naar een ander nummer met fantastische

    paradiddels (hoop niet dat ik te technisch word).

    Zo heb ik geleerd om te drummen en jammergenoeg hoor ik zulk soort muziek

    niet meer tegenwoordig.

    Het lijkt me ook niet zo interresant om met een drumcomputer mee te lessen,

    zoals die tegenwoordig veel wordt gebruikt in de studio en live.

    Wil je (goed) leren drummen koop dan de cd (LP?) Made in Japan van Deep

    Purple.

    Alk ik de opnames hoor krijg ik weer zin om op te treden en denk ik met weemoed

    terug aan die tijd.

    John.

  • Ronald

    Iedere Rocker die de ‘Deep Purple - Live in Japan’ CD of liever nog de LP niet in zijn bezit heeft, mag zich toch echt geen rocker noemen. Dit is de ultiemste Rockplaat allertijden. Zo'n livemuziek opnemen met de techniek van die tijd is echt grandioos. DEEP PURPLE really really RULEZZZZZZZZZZZZAAAAA……

    Marc lemmens schreef in bericht:

    ——————————-

    Onlangs bracht metalicca een cd uit samen met een klassiek orkest. Deep purple bracht zo'n cd uit in 1969. Gitaristen van nu bekende heavy bands luisteren en luisterden naar Ritchie Blackmore. Deep Purple was de eerste hardrockband die afweek van de bekende blues en rock n' roll schema's. Led Zeppelin was een harde bluesband en Black sabbath slaagde er niet in om een blues te spelen en zijn toen maar rare dingen gaan doen. De meest invloedrijke hardrockband heef geen vermelding op de rockpagina, schande. Er is een riff verboden geweest in guitarshops in de VS en dat is Smoke on the water. Bands van Bon Jovi tot en met Dream Theatre of weet ik wie hebben naar deze band geluisterd. Iron maiden had niet bestaan zonder Deep Purple en vooral de lp/cd Rainbow Rising. In Rock uit 1970 was de eerste LP/CD die bestond uit hardrock. Ik weet ook wel waarom DP niet vaak genoemd wordt. Het is iets moeilijker na te spelen en ze zijn nooit zo publiciteitsgeil geweest als de prutsers van Black Sabbat….

  • purple

    Deep purple is de beste rockband ooit een band die historie schraf door de rock uit tevinden

    bands zoals metelica en die troep

    ik ben denk ik de jongste fan van DP

    want ik ben pas 12 en ga met me oom naar die wereld band